Túraútvonalak

Kedves Érdeklődő!

A Háromhutát körülölelő hatalmas erdősségekben bőven akad olyan látnivaló, amiért érdemes felkerekedni, és kisebb–nagyobb túrákat tenni a jelzett útvonalak valamelyikén. Legyen szó egy kisebb körtúráról a településrészek körül, vagy egy nagyobb, kilátópontokat érintő kirándulásról, biztos lehet benne, hogy felejthetetlen élményekkel gazdagodik. Az Országos Kéktúra útvonal által is érintett István-kúti nyíres, a lélegzetelállító panorámával rendelkező Kerek-kő (494 m), a szintén páratlan kilátást garantáló Nagy-Péter- mennykő (709 m), és a regéci várra néző Sólyom-bérc (564 m) szinte kihagyhatatlan célpontok, de bőven akad még olyan hely, amit érdemes felkeresni. A Zempléni-hegység szívében, az erdők mélyén sétálva valóban a természet ölében érezheti magát a túrázó, a nevezetes helyek felkeresése közben pedig megismerheti a környék gazdag növény- és állatvilágát. Legyen tavasz, nyár, ősz vagy tél, az erdő mindig tartogat meglepetéseket annak, aki bátorkodik felkeresni. Tegyen hát így Ön is, és járjon be minél több túraútvonalat a háromhutai hegyekben! Ehhez kívánunk segítséget nyújtani az alábbi gyalogtúra ismertetőkkel, amelyekben a népszerűbb, kevésbé ismert, vagy érdekesebb útvonalakat gyűjtöttük össze. A gyalogtúrákat három csoportba osztottuk aszerint, hogy melyik településrészről indulnak. A nehézségi szint a távolság és a szintemelkedés függvényében állapítható meg.

Jó túrázást és kellemes kikapcsolódást kívánunk!

Gyalogtúrák (Újhuta településrészről induló túrák):

1. túra: Újhuta – Kotliszka-rét – Flórika-forrás – Újhuta
2. túra: Újhuta – Gerendás-rét – Kerek-kő – Szpalanyica-rét – Újhuta
3. túra: Újhuta – Eljegyzés-híd – Zsidó-rét – Eszkálai edészház – Gerendás-rét – Újhuta
4. túra: Újhuta – Komlóska – Zsidó-rét – Újhuta

Gyalogtúrák (Középhuta településrészről induló túrák):

5. túra: Középhuta – Czárán-pihenő – Éles-bérc – Üveggyár – Középhuta
6. túra: Középhuta – Mlaka-rét – Sólyom-bérc – István-kút – Gerendás-rét – Újhuta – Középhuta
7. túra: Középhuta – Mlaka-rét – Kőkapu – Gerendás-rét – Újhuta – Középhuta
8. túra: Középhuta – Mlaka-rét – István-kút – Nagy-Péter-mennykő – Regéc – Óhuta – Középhuta

Gyalogtúrák (Óhutáról településrészről induló túrák):

9. túra: Óhuta – Regéc
10. túra: Óhuta – Babuka-tó – Szelekfej-rét – Óhuta
11. túra: Óhuta – Kis-Zabarla – Pálos kolostorrom – Barátok-pihenő – Kis-Királyos – Óhuta

Kerékpár túrák:

1. túra: Középhuta – Óhuta – Regéc – Középhuta
2. túra: Középhuta – Újhuta – Flórika-forrás – Gerendás-rét – Kőkapu – Középhuta
3. túra: Középhuta – Erdőhorváti – Komlóska – Középhuta
4. túra: Középhuta – Erdőhorváti – Tolcsva – Erdőbénye – Középhuta
5. túra: Középhuta – Újhuta – Flórika-forrás – Gerendás-rét – Pálháza – Filkeháza – Füzér – Füzéri vár – Füzér – Filkeháza – Pálháza – Gerendás-rét – Flórika-forrás – Újhuta – Középhuta
6. túra: Középhuta – Tolcsva – Erdőbénye – Aranyos-völgy – Boldogkő vára – Korlát – Fony – Regéc – Óhuta – Középhuta
7. túra: Középhuta – Óhuta – Regéc – Fony – Vilmány – Gönc – Telkibánya – Pálháza – Kőkapu – Újhuta – Középhuta

Sziklamászás:

Sólyom-bérc sziklamászó gyakorlóhely

Választáshoz kattintson a keresett túratípusra, és az oldal automatikusan arra a pontra ugrik.

Gyalogtúrák:

A gyalogtúrák megtervezéséhez használhatjuk a www.turistautak.hu oldalt, vagy egy Zempléni-hegység turistatérképet. Utóbbit a túrára is érdemes magunkkal vinni. Sok hasznos információt és leírást találunk továbbá a www.turistamagazin.hu oldalon.

JELZÉSEK AZ OLDALON SZABVÁNYOS JELZÉSEK JELZÉSEK NEVE
Helyi jelentőségű, hegységi vándorutak jelzésére alkalmazzák.
Az országos jelentőségű, több tájegységen átvezető utak jelzésére alkalmazzák.
A rövidebb kirándulásokra alkalmas, kiindulópontba visszatérő útvonalak jelölésére használják.
    A hegytetőkre és kilátópontokhoz vezető utak jelölésére használják.
  Általában a sávjelzésekből kiinduló, és szálláshelyre vagy lakott területre vezető utak jelölésére használják.
Olyan átkötő, vagy összekötő utakat jelez, amelyek általában sávjelzéstől sávjelzésig vezetnek.

Újhuta településrészről induló túrák:

Indulás előtt érdemes tanulmányozni a Csorgó-forrás és pihenőhely mellett található térképtáblát!

1. túra:

Újhuta – Kotliszka-rét – Flórika-forrás – Újhuta

Újhuta felett végig a  jelzést követve tehetünk egy kisebb, de látványos körtúrát. Utunk a Barátok Panzió melletti parkolóból indul, majd a temetőn keresztül, kezdetben meredeken vezet fölfelé a festői Kotliszka-rétre. A rétet vadgesztenye és vörösfenyő fasorok szegélyezik, valamint itt áll egy 30 m magas őstuja is. Nyár elején színpompás virágok, ősszel pedig szeder várja az erre járó túrázókat. A rét felső sarkában megtalálhatjuk az egykori erdészház romjait is. Innen a Szpalanyica-völgyön keresztül leereszkedve a Flórika-forrás mellett térhetünk vissza Újhutára.

Távolság: 5,2 km

Szintkülönbség: 160 m

2. túra:

Újhuta – Gerendás-rét – Kerek-kő – Szpalanyica-rét – Újhuta

A Barátok Panzió melletti parkolóból a  jelzést követve ezúttal az aszfalt úton felfelé kell elindulnunk, majd az utolsó ház után jobbra letérnünk. A Vízmű bekerített forrásai mentén kapaszkodunk fel a Gerendás-rétre (esőbeálló), ahonnan nyugat felé, az országos  jelzést követve széles földúton érjük el a Cserliszka-rétet.  Innen a  jelzés mentén 20 perc alatt érünk a 494 m magas Kerek-kőhöz, ahonnan félkör alakban csodás panoráma tárul elénk északi irányban a Kemence-patak völgyére, a környező hegyekre, és a távolban a Nagy-Milic tömbjére. A Kerek-kőtől a  jelzés jobbra induló ágán fölfelé kell indulnunk, hogy aztán a  jelzésen jobbra a Szpalanyica-rétre jussunk. Innen a  jelzést követve a Szpalanyica-völgyön keresztül leereszkedve térhetünk vissza Újhutára.

Távolság: 11,2 km

Szintkülönbség: 300 m

3. túra:

Újhuta – Eljegyzés-híd – Zsidó-rét – Eszkálai edészház – Gerendás-rét – Újhuta

Az Újhuta Kastélyszállótól induló  jelzést követve körülbelül 1,5 km után érjük el az Eljegyzés-hidat, ahol egykor Waldbott báró lányát eljegyezte vőlegénye. (A kőboltozatos hidat mára sajnos betemette a hordalék, így nehezen észrevehető.) A híd után jobbra induló úton a fokozottan védett Zsidó-rétre jutunk. A 410 m magasan elterülő hegyi kaszálórét növényritkaságai pl. a hegyi kökörcsin, a szártalan bábakalács és ősszel a kornistárnics. Szép kilátás nyílik Komlóska felé. A rétről az országos  jelzésen észak felé indulva, a Kecske-háton idős bükkös mellett elhaladva jutunk el az Eszkálai erdészházig, amely régen erdészházként, majd kulcsos házként működött. Itt esőbeálló és kiépített tűzrakóhely várja a turistákat, a széles út völgyi oldalán pedig a jó vizű Fekete Péter-forrást találjuk. Eszkálától tovább indulva a  jelzésen 15 perc alatt a Gerendás-rétre jutunk, onnan pedig a  jelzés mentén térhetünk vissza Újhutára.

Távolság: 10 km

Szintkülönbség: 250 m

4. túra:

Újhuta – Komlóska – Zsidó-rét – Újhuta

Újhuta alsó végéről a  jelzés a Pasika-rétig egy széles erdészeti úton vezet fölfelé, majd innen egyenletesen lejt Komlóskáig. (Komlóska főleg ruszinok lakta, festői fekvésű falucska. Látnivalói: tájház, Pusztavár romjai, görög-katolikus templom.) A faluból a  jelzést követve, a pincesoron keresztül jutunk fel a Közép-bércre, majd a Fekete-kút (gyér hozamú, de iható vizű forrás) mellett elhaladva érjük el az országos  jelzést, azon balra fordulva jutunk a fokozottan védett Zsidó-rétre. A rét közepéről induló  jelzést követve térhetünk vissza Újhutára.

Távolság: 13 km

Szintkülönbség: 390 m

Középhuta településrészről induló túrák:

Indulás előtt érdemes tanulmányozni a Vegyesbolt és kávézó parkolója mellett található térképtáblát. A boltban turistatérkép is kapható.

5. túra:

Középhuta – Czárán-pihenő – Éles-bérc – Üveggyár – Középhuta

Középhuta felső végén, a Babuka Vendégház mellett kell elindulnunk keleti irányba, majd a folyamatosan felfelé vezető út végén jobbra fordulunk a R jelzésű erdészeti útra. A jelzést követve jutunk el a Czárán-pihenőhöz, ahol  véget ér a R jelzés és ahonnan szép kilátás tárul elénk a Nagy-Királyosra, Középhutára, valamint Regéc várára. (A pad melletti fenyőfán emléktábla található, amely Czárán Gyulának, a magyar turisztika atyjának állít emléket.) A Czárán-pihenőnél rácsatlakozunk a C jelzésű körtúra nyomvonalára, amely az Üveggyártól indul és itt, a Czárán-pihenőnél fordul vissza. A körtúra egyik ága a pihenő padtól meredeken ereszkedve levisz a Középhuta alatti műútra, a másik pedig nyugati irányba visz tovább. Utóbbin haladva – a C jelzést követve – körülbelül 15 perc múlva a érünk a Susogó-tisztásra, ahol újabb padot találunk egy fenyőre erősített  “Éles-bérci pihenő” táblával. Rövidesen a 447 magas Éles-kőhöz (Más néven Éles-bérci sziklavárhoz.) érkezünk, amelynek megmászása fokozott óvatosságot igényel! (Ki is hagyhatjuk a kitérőt a sziklavárhoz, ha a Susogó-tisztásról jobbra lefelé tartunk!) A szekérúton 15-20 perc alatt az egykori Üveggyárról elnevezett településrészre, az óhutai elágazáshoz érkezünk. Innen az aszfaltúton jobbra fordulva, fél óra alatt visszaérünk Középhutára.

Távolság: 5 km

Szintkülönbség: 130 m

Ezt az útvonalat   Bődi Gábor, lelkes természetjáró jelölte ki, de még nem szerepel a hivatalos térképeken, ezért bejárása odafigyelést igényel. Használjuk a 11. túra leírása után látható térképet.

6. túra:

Középhuta alsó végénél a kis fahídon átkelve a  jelzést kell követnünk, amely a Mlaka-rétig vezet, ahol esőbeálló, tűzrakóhely és tájékoztató táblák várják a turistákat. (Fontos tudni, hogy a Zempléni-hegységben, különösen ezen a környéken keresztes viperák is élnek! Tavasszal jönnek elő rejtekükből és a napos helyeken melegszenek. A keresztes vipera marása nagyon veszélyes, de csak akkor támad, ha piszkálják.) A rétről a  jelzést követve kitérőt tehetünk az 564 m magas Sólyom-bércre, ahonnan nagyszerű kilátás tárul elénk a környező hegyekre és a regéci várra. A bérc emellett sziklamászásra is alkalmas. A Mlaka-rétre visszatérve az országos  jelzésen északnyugat felé, István-kútra folytatjuk utunkat, ahol megtekinthetjük a fokozottan védett nyírjest és az 1900-as évek elején gerendákból épült, de jelenleg elhanyagolt erdészházat (Felújítása a közeljövőben várható.), valamint az előtte kialakított tavat.  A közelében egy bérelhető kulcsos ház (Falán az OKT bélyegzőjével.) és jó vizű forrás is van. István-kútról visszafelé indulunk a  jelzést követve. A Mlaka-réten át a Szpalanyica-rétre jutunk, onnan pedig a  jelzés mentén kitérünk a fantasztikus kilátást nyújtó Kerek-kőre. A  jelzés másik ágán a Cserliszka-rétnél térünk vissza a  jelzésre, ami a Gerendás-rétre vezet. Innen a  jelzést követve juthatunk le Újhutára, majd tovább az aszfaltúton Középhutára.

Távolság: 16,6 km

Szintkülönbség: 470 m

7. túra:

Középhuta – Mlaka-rét – Kőkapu – Gerendás-rét – Újhuta – Középhuta

Középhuta alsó végénél a kis fahídon átkelve a  jelzést kell követnünk, amely a Mlaka-rétig vezet (esőbeálló, kiépített tűzrakóhely, ismeretterjesztő táblák). Innen a  jelzést követve kitérőt tehetünk a Sólyom-bércre, ahonnan szép kilátás tárul elénk a környező hegyekre és a regéci várra. A bérc emellett sziklamászásra is alkalmas. A Mlaka-rétre visszatérve tovább indulunk lefelé a  jelzésen észak felé. Az Ördög-völgyön, világszép bükkösön keresztül jutunk le Rostallóra, onnan pedig Kőkapura, ahol megtekinthetjük a Károlyi vadászkastélyt és a Pisztrángos-tavat, vagy felszállhatunk a Pálháza felé közlekedő kisvasútra. Kőkapuról az aszfaltúton vezető  jelzést követve, 2 km után befordulunk jobbra a Komlósi-völgyben futó erdészeti aszfaltútra. Azon feljutunk a Gerendás-rétre, majd lefelé tovább a  jelzésen Újhutára, onnan pedig az aszfaltúton Középhutára.

Távolság: 20 km,

Szintkülönbség: 570 m

Kőkaputól visszafelé választhatunk egy másik útvonalat is. Ehhez a jelzést követve kell visszatérnünk a Mlaka-rétre, majd onnan a  sávjelzést követve továbbhaladnunk a Szpalanyica-rétre. Innen a  jelzés mentén leereszkedve térhetünk vissza Újhutára, majd az aszfaltúton Középhutára.

Távolság: 16,6 km

Szintkülönbség: 600 m

8. túra:

Középhuta alsó végénél a kis fahídon átkelve, a  jelzést kell követnünk, ami a Mlaka-rétig vezet, ahol esőbeálló, tűzrakóhely és tájékoztató táblák várják a turistákat. (Fontos tudni, hogy a Zempléni-hegységben, különösen ezen a környéken, keresztes viperák is élnek! Tavasszal jönnek elő rejtekükből és a napos helyeken melegszenek. A keresztes vipera harapása nagyon veszélyes, de csak akkor támad, ha piszkálják.) A rétről a  jelzést követve kitérőt tehetünk az 564 m magas Sólyom-bércre, ahonnan nagyszerű kilátás tárul elénk a környező hegyekre és a regéci várra. A Mlaka-rétre visszatérve az országos  jelzésen a 6. túránál leírt, fokozottan védett István-kúti nyírfaligethez folytatjuk utunkat. Onnan – továbbra is a  jelzést követve – Regéc felé haladunk tovább, de útközben a  jelzést követve érdemes kitérőt tennünk a 709 m magas Nagy Péter-mennykőre, ahonnan gyönyörű panoráma tárul elénk, többek között láthatjuk Füzér várát is. A  jelzésre visszatérve, kb. 15 perc múlva érdemes letérnünk a következő  jelzésre is, amely a Pengő-kő különleges szépségű szikla-alakzataihoz vezet. Visszatérve a  jelzésre, a Kavicsbánya-rétre érkezünk. Innen kétféle útvonalon juthatunk le Regécre. Az egyik lehetőség, hogy országos  jelzésen továbbindulva érintjük a Kemencés-kő drámai szépségű szikla-szorosát, (A szikla oldalában kis bányászlámpa alakú mécses-tartó utal arra, hogy ősi szakrális helyen járunk.) a másik lehetőség pedig, hogy a Kavicsbánya-réten ráfordulunk a  jelzésre, útközben érintve az „Óriások bútorai” nevű sziklákat, majd a Rákóczi-kő sziklatömbjét, amelynek oldalán a fejedelem fehér márványból faragott családi címerét láthatjuk. Regécen megtekinthetjük a vár látogatóközpontját, illetve a  jelzésen felkapaszkodhatunk a részben már újjáépített várhoz. (A vár nyitvatartási rendjéről a www.regec.hu weboldalon, vagy a látogatóközpontban tájékozódhatunk!) A várban érdekes kiállítás, gyönyörű kilátás és büfé várja a turistát. A várból a hangulatos  jelzésen juthatunk le Óhutára, majd onnan az aszfaltúton Középhutára.

Távolság: 25,5 km

Szintkülönbség: 835 m

Óhuta településrészről induló túrák:

Indulás előtt érdemes tanulmányozni az Erdei Iskola falán található térképtáblát! A tanoda kávézóban turistatérkép is kapható.

9. túra:

Óhuta – Regéc

A  jelzést követve Óhuta felső végén, az első kanyarnál balra kell elhagynunk az aszfalt utat. A kis fahídon átkelve meredeken emelkedve folytatjuk utunkat, majd a ligetes Kis-Zabarla tetőn (Lassan vissza erdősülő egykori legelő.)  haladunk tovább, ahonnan már többször is láthatjuk úti célunkat, a Regéci várat. (A vár nyitvatartási rendjéről a www.regec.hu weboldalon tájékozódhatunk!) Túránk második felében szép tölgyerdőben, fokozatosan emelkedve érjük el a várat. Visszafelé ugyanezen az útvonalon, vagy az aszfaltúton jöhetünk Óhutára.

Szintkülönbség: 365 m

Távolság oda-vissza: 11 km

10. túra:

Óhuta – Babuka-tó – Szelekfej-rét – Óhuta

A Turisztikai Információs Központtól meredeken felfelé induló + jelzésű ösvényt követve, a Rejtek-réten keresztül a festői környezetben kialakított Babuka-tóhoz jutunk, ahol forrásvíz és pihenőpadok várnak bennünket. Kicsit tovább sétálva Trianon emlékhelyet találunk, ahonnan gyönyörű a kilátás a környező hegyekre és Óhutára. A faluba visszajutni ugyanezen az útvonalon a legegyszerűbb, érdemes azonban tovább túrázni. A tavacskától a + jelzésen felfelé indulva egy széles erdészeti útra érünk, amin balra fordulunk. 250 m után jobbra, kaptatósan felfelé indul egy O jelzés, amely a Szelekfej-tetőre vezet. Aki azonban a Szelekfej-szakadékra kíváncsi, menjen még 100 m-t, ahol jobbra – ugyancsak O jelzéssel – indul az ösvény a félelmetes szépségű szikla-szurdokba. Közel egy óra óvatos kapaszkodás vár ránk a szakadék mélyén, hatalmas sziklatömbök között, míg felérünk. Itt rövid kitérőt tehetünk balra, a Szelekfej-rétekre, – aztán a T jelzésen nyugat felé indulunk, áthaladunk a Rókás-tetői réteken, majd egy fenyvesen ereszkedünk le. Egy régi hétvégi háznál rácsatlakozunk a + jelzésre, ami levezet Óhuta felső végéhez az aszfaltútra.

Távolság: 7 km

Szintkülönbség: 315 m

11. túra:

Óhuta – Kis-Zabarla – Pálos kolostorrom – Barátok-pihenő – Kis-Királyos – Óhuta

A  jelzést követve Óhuta felső végén, az első kanyarnál balra elhagyjuk az aszfalt utat, átkelünk a kis fahídon, majd meredek kaptató után érünk fel a Kis-Zabarla-tetőre. Figyeljünk, mert egy Z jelzésű, gyengén kijárt ösvény indul szintben jobbra, ezen kell továbbhaladnunk. 2-300 méter után egy idős bükkfához érkezünk, amelyen egy „Zabarla-pihenő” feliratú táblát találunk, alatta pedig egy kis padot. Csodaszép kilátás nyílik Óhutára és a Pálos kolostorromok felé! Innen a Z jelzésű ösvényen leereszkedünk az aszfaltútra, amin 300 m-t megyünk Óhuta felé, mielőtt balra felkapaszkodunk a Pálos kolostor romjaihoz. Megtekinthetjük a feltárás alatt álló romokat, ihatunk a kiépített forrás vizéből, és megpihenhetünk a tavacska partján elhelyezett padokon. A romoktól + jelzésen tovább túrázunk Kis-Királyos-tető felé, közben rövid kitérőt teszünk a  jelen a Barátok-pihenőjéhez (pihenőpad), ahonnan szintén szép a kilátás. Szálfa erdőben jutunk fel a Kis-Királyos sziklás csúcsára (425 m), ahonnan remek a kilátás Óhutára és a környező hegyekre! Innen a + jelű meredek ösvényen érkezünk vissza Óhutára, a Rákóczi Emlékparkhoz.

Távolság: 5 km

Szintkülönbség: 260 m

A 10. és 11. számú útvonalat   Bődi Gábor, lelkes természetjáró jelölte ki, de még nem szerepel a hivatalos térképeken, ezért bejárása odafigyelést igényel. Használjuk a mellékelt térképet!

Kerékpártúrák:

Az erdőtörvény értelmében a kijelölt turistautakat csak akkor lehet kerékpárral is használni, ha a használat lehetősége jelezve van, tehát a kerékpáros piktogram fel van festve a turistaút jelzése mellé. Háromhuta környékén – a természetvédelmi terület miatt – a szilárd burkolatú utakon kívül jelenleg nincsenek kijelölt kerékpárutak, így ha valaki gyalogtúra útvonalon teker az szabálysértést követ el és megbírságolható. Mi ezen szabály betartását a kerékpáros túrázókra bízzuk, de az alábbiakban természetesen olyan útvonalakat javaslunk, amelyeken a kerékpározás megengedett.

Hasznos információk: www.turistamagazin.hu/igy-tekerhetsz-az-erdoben-legalisan.html

Szilárd útburkolatú kerékpártúrákhoz (Pl.: településrészek között, szomszédos településekre, stb.) kerékpárt is bérelhet Óhuta településrészen, a Turisztikai Információs Központban. A központ nyitva tartását és az egyéb részleteket IDE kattintva tekintheti meg.

1. túra:

Középhuta – Óhuta – Regéc – Középhuta

Középhutáról indulva a közúton tekerhetünk Óhutára, majd Regécre, végül pedig vissza Középhutára. Az út során megtekinthetjük a településrészek nevezetességeit és meglátogathatjuk a regéci várat.

Szint: könnyű

Távolság: 24 km

2. túra:

Középhuta – Újhuta – Flórika-forrás – Gerendás-rét – Kőkapu – Középhuta

A túra Újhuta határától (a sorompótól) aszfaltozott erdészeti úton vezet a hegység belseje felé. Az út a Gerendás-rétig folyamatosan emelkedik, majd onnan lejt a Kemence-patak völgyéig, illetve Kőkapuig.

Távolság: 25 km

3. túra:

Középhuta – Erdőhorváti – Komlóska – Középhuta

Középhutáról indulva a közúton tekerhetünk le Erdőhorvátiba, majd onnan fel Komlóskára. Az út során megtekinthetjük a települések nevezetességeit.

Távolság: 30 km

4. túra:

Középhuta – Erdőhorváti – Tolcsva – Erdőbénye – Középhuta

Középhutáról indulva Erdőhorvátin és Tolcsván keresztül tekerhetünk el Erdőbényéig, majd ugyanezen útvonalon térhetünk vissza Középhutára. Az út során megtekinthetjük a települések nevezetességeit, Tolcsván és Erdőbényén pedig megismerkedhetünk a hegyaljai borkultúrával.

Távolság: 50 km

5. túra:

Ez egy hosszabb, gyakorló kerékpárosoknak ajánlott egész napos túra. Az út során rengeteg a látnivaló, így érdemes előre megtervezni a megállókat. Füzérről érdemes áttekerni Pusztafalura (3 km), ahonnan könnyen elérhető a már Szlovákiában található Izra-tó. Pálházáról pedig a Füzérradványi kastélyt (2 km) és annak parkját érdemes útba ejteni.

Szint: nehéz

Távolság: 52 km

6. túra:

Ez az útvonal is igénybe vehet egy teljes napot a megállók számától függően. Az út során bőven akad látnivaló, így szintén érdemes előre tervezni. A regéci, vagy a boldogkőváraljai vár természetesen kihagyhatatlan látnivaló.

Szint: nehéz

Távolság: 64 km

7. túra:

Ezt a túrát a hosszát tekintve rendszeresen kerékpározó túrázóknak ajánljuk. Az út látnivalókban gazdag, Regéc várát, a gönci Pálos kolostorromot, vagy a kőkapui vadászkastélyt mindenképp érdemes megnézni.

Szint: nehéz túra

Távolság: 73 km

Sziklamászás:

Háromhuta környékén csak egyetlen hivatalosan is engedélyezett sziklamászó gyakorlóhely van. Az 565 méter magasan található Sólyom-bérc  (GPS: É 48° 23.893′ K 21° 24.261′) legegyszerűbben Középhuta településrészről érhető el. A falu alsó végénél található kishídtól indulva a  jelzést követve a Mlaka-rétig kell menni, ahonnan a  jelzésen keresztül közelíthető meg a bérc. A körülbelül másfél óra alatt teljesíthető útvonal hossz 4 km, a szintemelkedés pedig 250 m.

Hasznos információk: www.solyomberc.hu

A Sólyom-bércet 5-30 m magas függőleges, helyenként visszahajló szikla alkotja. A szikla vulkanikus, andezit kőzete stabil, jól mászható. A falakat 5 bástya, 3 torony és 8 kémény tagolja. A mászó-utak száma 45.

Figyelem! A sziklamászás rendkívül veszélyes tevékenység, ezért a Sólyom-bérc megmászása is csak gyakorlott mászóknak ajánlott. A mászó-helyeket mindenki a saját felelősségére használja!

A túraútvonalak leírásait Tatay László és Versényi Péter túravezetők állították össze. Az oldal tartalmának összeállításában közreműködött továbbá Daróczyné Szanics Mónika és Verbovszki Dániel. A fotók, ábrák és térképek forrásai: Szatmári Zsolt (Nomád hegyek vándora blog oldal), Tatay László, Versényi Péter, www.turistamagazin.hu, www.solyomberc.hu, www.turistautak.hu